Finansowanie zakupu jachtu
Kilka razy w roku finansujemy pływające środki transportu.
Zazwyczaj jachty te, cały okres leasingu pływają poza granicami kraju i są obsługiwane/użytkowane przez firmy czarterowe.
Transakcje te wymagają bardzo dobrego przygotowania. Tylko nieliczne firmy leasingowe są w stanie zrealizować takie operacje, wyłącznie dla najbardziej wiarygodnych Klientów.
Klient: osoba fizyczna prowadząca działalność jednoosobową w branży obrotu nieruchomościami i handlu.
Sytuacja klienta: przychody za ostatni zakończony rok obrachunkowy na poziomie niespełna 2 mln PLN, dochód ok. 180 tys. PLN. Wspólnota majątkowa z małżonką, mimo to brak poręczenia małżonki na wekslu in blanco. Bardzo wysoka, udokumentowana wartość nieruchomości posiadanych przez Klienta (blisko 20 mln PLN). Zobowiązania do spłaty 950 tys. PLN. Ogólny brak zdolności do spłaty kolejnego zobowiązania.
Oczekiwania: leasing operacyjny nowego jachtu motorowego morskiego o wartości 1,4 mln EUR. Dostawca z Polski, autoryzowany przedstawiciel włoskiej marki. Stocznia produkująca jacht znajdowała się we Włoszech. Jacht z przeznaczeniem na podnajem 10/12 miesięcy w roku. Cały okres leasingu jacht miał przebywać poza granicami Polski. Port macierzysty (marina) w Chorwacji. Rejestracja jachtu w Polsce (na potrzeby VAT).
Zrealizowana transakcja: Klientem był mężczyzna, który całe życie marzył o własnym jachcie. Po osiągnięciu sukcesów w życiu zawodowym, a także zbudowaniu dużego portfela własnych nieruchomości postanowił spełnić swoje marzenie. Transakcja zrealizowana przy opłacie wstępnej zaproponowanej przez Klienta na poziomie 15%. Z uwagi na spore ryzyko transakcji, a także brak zdolności do spłaty raty miesięcznej w wysokości 13 500 EUR, firma leasingowa zaproponowała kaucję o równowartości 12 rat leasingowych. Kaucja zgodnie z umową leasingu miała zostać zwrócona po 12 terminowo zapłaconych ratach.
W przypadku pływających środków transportu minimalny okres finansowania leasingiem operacyjnym to 69 miesięcy. Okres taki wymuszają przepisy podatkowe, a konkretnie amortyzacja roczna w wysokości 7%. Przy minimalnym okresie finansowania, rata wykupu jest równa 25%. Tak wysoki wykup wraz z faktem, że jacht miał pływać wyłącznie poza granicami Polski wymagał dodatkowego zabezpieczenia w postaci wpisów hipotecznych, na dwóch wskazanych przez Klienta mieszkaniach o wartości łącznej 1 mln PLN.
Ważną kwestią przy zakupie jachtów w zagranicznych stoczniach jest konieczność rozliczenia VAT przez firmę leasingową. W przypadku większości transakcji, pojawia się konieczność przetransportowania takiej łodzi do Polski, aby móc rozliczyć „polski VAT”. Istnieje także możliwość zapłaty VAT-u zagranicznego, zdarza się to przy jachtach 20-metrowych i większych, ponieważ występują problemy z ich transportem do Polski drogą lądową.
Takie transakcje jak ta, trwają zazwyczaj kilka tygodni. Zawsze są oceniane indywidualnie. Nieliczne (2-3) firmy leasingowe mogą je zrealizować.
Szukasz podobnego finansowania? Napisz lub zadzwoń.